خريد پنهانی Mystery shopping

بسياري از شركتها در ايران شعار "حق با مشتري است "را سر مي دهند . كيفيت خدمات ارائه شده توسط شركتهاي ايراني همواره مورد اعتراض خريداران بوده است . توليد كنندگان كالاهايي با عمر بالا مانند اتومبيل - لوازم برقي و... خدمات خوبي را در ايران ارائه نمي دهندو همين موضوع باعث گشته تا مشتريان به سمت كالاهاي خارجي با ضمانت ها و سرويس هاي بعد ازفروش بهتر بروند . بطور مثال خودرو سازان اعتقاد دارند كه خدمات بعد از فروش آنها بسيار خوب است اما مصرف كنندگان اينگونه نظر نمي دهند. آيا خودروسازان دروغ مي گويند ؟ يا اينكه توقع مشتريان بالا است .

سطح توقع مشتري چگونه بوجود مي آيد ؟مشتريان با قياس خدمات دريافتي خود با ديگران سطح توقع خود را تنظيم مي نمايند پس نتيجه مي گيريم مشتريان سطح توقعشان بالا نيست و خودرو سازان در ارائه خدمات مشكل دارند. يك راه حل خريد پنهاني است اگر خودروسازان يك نفر را بصورت ناشناس به نمايندگي فروش خود بفرستند و او بطور ناشناس در جريان مشكلات فروش قرار بگيرد و سپس به تعميرگاههاي شركت به منظور رفع عيب احتمالي مراجعه نمايد و برخورد تعميرگاهها را مشاهده نمايد آيا باز هم خودرو ساز مي تواند ادعا نمايد خدمات خوبي ارائه مي دهد؟ با اين روش ساده وقديمي مي توان به راحتي اشكالات خدمات را پيدا نمود و در جهت كسب رضايت مصرف كننده قدم برداشت .امروزه تمامي شركتهاي موفق حتما بازخورد سيستم خود را مد نظر دارند و مطابق استانداردهاي جهاني آن را تنظيم مي نمايند زمانيكه ما شعار مي دهيم كه "ايراني كالاي ايراني بخر "بايد كالاي ايراني را مطابق استانداردهاي جهاني براي بازار داخل تهيه نماييم و خدمات مطابق استانداردهاي جهاني براي آن ارائه دهيم و گرنه مصرف كننده به سراغ كالاهاي ساخت ديگر كشورها خواهد رفت . البته اين نكته را هم بايد ذكر نماييم كه در جامعه ما اگر كالاي ايراني كيفيتي مشابه كالاي خارجي نيز داشته باشد با بي مهري خريداران روبرو مي شود كه بايد در اين رابطه كار فرهنگي و تبليغات پايه اي در سطوح دبستان و راهنمايي را شروع نماييم.

  
نویسنده : Hamid Saeedi ; ساعت ۱٢:٠٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۱/۳٠
تگ ها :