اهميت تحقيقات بازاريابی در مورد وجهه کشور

امروزه همه فعالان بازار در مورد تحقیقات بازاریابی و اهمیت آن قبل از ورود محصول به بازار اطلاع کافی دارند اما نکته ای که  اغلب به فراموشی سپرده می شود اهمیت وجهه کشور در نزد مصرف کنندگان است بطور مثال اجناس هندی وپاکستانی از وجهه خوبی در بازار ایران برخوردار نیستند البته در البسه اینگونه نیست اما در تولیدات صنعتی وجهه این کشورها نزد مصرف کنندگان ایرانی پائین است حال ورود اتومبیل هندی به بازار ایران اشتباه تاکتیکی بزرگی محسوب می شود البته مثال بالا فقط برای درک مطلب بود اما ورود کالاهای چینی با برند چینی به بازار ایران پیامد جالبی خصوصا در کالاهای صنعتی نخواهد داشت . بطور مثال می بینیم اتومبیل پروتون علیرغم کیفیت مناسب و خدمات پس از فروش خوب ،از فروش خوبی در ایران برخوردار نیست دلیل عمده این عدم موفقیت به وجهه کشور مالزی در توليد خودرو برمی گردد همین امر در مورد خودرو MVM هم صادق است اگر توليدات مالزي وچين كه تحت برندهاي جهاني وارد بازار ايران مي شود را مورد توجه قرار دهيد متوجه مي شويد كه تاثير منفي اندكي بر ذهنيت مصرف كنندگان داشته اند. 

  
نویسنده : Hamid Saeedi ; ساعت ٩:٢۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/٦/۱٩
تگ ها :