تاثير تحريم اقتصادی بر آميزه بازاريابی

همانطوری که می دانيد آميخته بازاريابی از 4pتشکيل شده است . که عبارتند از محصول - قيمت - توزيع -پيشبرد فروش که به عنوان عوامل قابل کنترل در بازاريابی نيز معروف هستند.البته تحليل در مورد تحريم اقتصادی احتمالی عليه ايران بستگی به نوع تحريم و حدود تعريفی آن دارد.اما ما فرض را بر تحريم کامل می گيريم و مسئله را مورد بررسی قرار می دهيم .در مورد pاول محصولاتی در اثر تحريم دچار مشکل می شوندکه به نوعی وابستگی در امر توليد آنها وجود دارد آنها با اعمال تحريم يا بکلی نابود می شوند يا با ايرانی نمودن قطعات مصرفی دچار افت فاحشی می گردند اما محصولاتی که کاملا توليد داخل هستند در اين بخش دچار مشکل نمی گردند.اما دربحث قيمت با توجه به نبود رقبای خارجی احتمالا محصولات داخلی با يکديگر به رقابت می پردازندو بمانند ايران خودرو در دهه ۶۰از فضای کاذب بوجود آمده نهايت استفاده را خواهند برد از لحاظ توزيع کانالهای داخلی مشکلی نخواهند داشت اما همانطوری که در مورد DHLديديم ارسال محصولات در ارسال محصولات مشکل خواهيم داشت . از لحاظ تبليغات نيز چون محصولات در بازار داخلی مورد توجه خواهند بود مشکلی نخواهد بود.

  
نویسنده : Hamid Saeedi ; ساعت ۱٠:٤۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/٢/۳٠
تگ ها :