خريد پنهانی Mystery shopping

بسياري از شركتها در ايران شعار "حق با مشتري است "را سر مي دهند . كيفيت خدمات ارائه شده توسط شركتهاي ايراني همواره مورد اعتراض خريداران بوده است . توليد كنندگان كالاهايي با عمر بالا مانند اتومبيل - لوازم برقي و... خدمات خوبي را در ايران ارائه نمي دهندو همين موضوع باعث گشته تا مشتريان به سمت كالاهاي خارجي با ضمانت ها و سرويس هاي بعد ازفروش بهتر بروند . بطور مثال خودرو سازان اعتقاد دارند كه خدمات بعد از فروش آنها بسيار خوب است اما مصرف كنندگان اينگونه نظر نمي دهند. آيا خودروسازان دروغ مي گويند ؟ يا اينكه توقع مشتريان بالا است .

سطح توقع مشتري چگونه بوجود مي آيد ؟مشتريان با قياس خدمات دريافتي خود با ديگران سطح توقع خود را تنظيم مي نمايند پس نتيجه مي گيريم مشتريان سطح توقعشان بالا نيست و خودرو سازان در ارائه خدمات مشكل دارند. يك راه حل خريد پنهاني است اگر خودروسازان يك نفر را بصورت ناشناس به نمايندگي فروش خود بفرستند و او بطور ناشناس در جريان مشكلات فروش قرار بگيرد و سپس به تعميرگاههاي شركت به منظور رفع عيب احتمالي مراجعه نمايد و برخورد تعميرگاهها را مشاهده نمايد آيا باز هم خودرو ساز مي تواند ادعا نمايد خدمات خوبي ارائه مي دهد؟ با اين روش ساده وقديمي مي توان به راحتي اشكالات خدمات را پيدا نمود و در جهت كسب رضايت مصرف كننده قدم برداشت .امروزه تمامي شركتهاي موفق حتما بازخورد سيستم خود را مد نظر دارند و مطابق استانداردهاي جهاني آن را تنظيم مي نمايند زمانيكه ما شعار مي دهيم كه "ايراني كالاي ايراني بخر "بايد كالاي ايراني را مطابق استانداردهاي جهاني براي بازار داخل تهيه نماييم و خدمات مطابق استانداردهاي جهاني براي آن ارائه دهيم و گرنه مصرف كننده به سراغ كالاهاي ساخت ديگر كشورها خواهد رفت . البته اين نكته را هم بايد ذكر نماييم كه در جامعه ما اگر كالاي ايراني كيفيتي مشابه كالاي خارجي نيز داشته باشد با بي مهري خريداران روبرو مي شود كه بايد در اين رابطه كار فرهنگي و تبليغات پايه اي در سطوح دبستان و راهنمايي را شروع نماييم.

  
نویسنده : Hamid Saeedi ; ساعت ۱٢:٠٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۱/۳٠
تگ ها :

استفاده از شخصيت های معروف در تبليغات

سالها است که شرکتها برای تبلیغات محیطی از شخصیتهای معروف جوامع مانند فوتبالیستها و هنر پیشگان استفاده می نمایند اما در خصوص نتیجه این تبلیغات بحث فراوان است . آیا این نوع تبلیغات در همه جوامع و در مورد همه نوع کالا نتیجه بخش است ؟

اخیرا در یکی از جاده های شمال کشور به بیل بوردی برخورد کردم که یک فوتبالیست نوعی کاشی ساختمانی را تبلیغ می نمود یا بیلبوردی که با حضور یک فوتبالیست دیگر جهت تبلیغ لوازم برقی خانگی تهیه شده بود . اما تحقیقات نشان داده است که این نوع تبلیغات بیشتر برای البسه -ساعت مچی -گوشی تلفن همراه و لوازمی از این قبیل کاربرد دارد. استفاده از مشاهير در مورد كالاهاي مصرفي كاربرد بيشتري دارد و در مورد كالاهاي صنعتي تاثير آن به صفر مي رسد. اما يك بحث ديگر آيا شما با ديدن يك تبليغ كه در آن هنرپيشه يا فوتباليستي شركت داشته تصميم به خريد يا حتي فكر كردن به كالا را خواهيد داشت ؟

  
نویسنده : Hamid Saeedi ; ساعت ۱۱:٠٤ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٦/۱/٢۱
تگ ها :

word of mouth (تبليغات شفاهي)

بازاريابی 'افواهی' (شفاهی)، که اخيرا تب آن آمريکا و کانادا را در برگرفته و محبوبيت زيادی ميان بازار يابان پيدا کرده، از امروز، سه شنبه (27 مارس) در بريتانيا نيز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در اين روش قديمی بازاريابی، که در قالبی تازه ارائه شده، توليدکنندگان، محصولات جديد خود را برای افراد مختلف می فرستند و از آنها می خواهند تا نظرشان را در مورد اين کالاها با دوستان و خويشاوندان و حتی غربيه ها در ميان بگذارند.

اين روزها بازاريابی در همه جنبه های زندگی رسوخ کرده و هجوم انواع تبليغات، به ويژه در کشورهای صنعتی، باعث کسالت روح و روان شمار زيادی از مردم شده و آنها را نسبت به ترفندهای سنتی بازاريابی بدبين کرده است.

اما ظاهرا آنچه ما هنوز به آن اعتماد داريم تبليغ از طريق توصيه شخصی است. نظر مثبت مصرف کننده همواره مورد توجه شرکت های تبليغاتی بوده و در حالی که آگهی های تجاری سنتی در پايين ترين مرتبه ترفندهای موفق تبليغاتی قرار گرفته اند بازاريابی "شفاهی" در صدر اين جدول بوده است.

از روز سه شنبه بسياری در بريتانيا نيز به بازاريابانی که از روش "افواهی" استفاده می کنند، تبديل خواهند شد و يک گفتگوی ساده با دوستان و آشنايان در اين کشور می تواند فرصتی باشد برای فروش کالا.

شرکت هايی که روش بازاريابی "شفاهی" را ترويج می کنند اصرار دارند که اين روش صادقانه خواهد بود چون داوطلبين، که پولی در ازای اين کار نمی گيرند و "نماينده" و "منتقل کننده" خوانده می شوند، بايد قبل از تبليغ کالا مخاطب خود را در جريان اين که با يک برنامه بازاريابی همکاری دارند، بگذارند.

آنها همچنين می گويند که به "نمايندگان" دستورالعمل داده نمی شود و از آنها خواسته نمی شود که فقط نظرات مثبت در مورد يک کالا را منتقل کنند؛ داوطلبين به جای دريافت پول نمونه کالا دريافت می کنند و همچنين از اين مزيت برخوردارند که از جمله اولين کسانی هستند که کالا را مورد استفاده قرار داده اند.

"انجمن بازاريابی شفاهی" می گويد موفقيت اين روش از بازاريابی در آمريکا به اندازه ای بوده که 43 درصد از پانصد شرکت موفق اين کشور در سال جاری ميلادی از آن استفاده خواهند کرد. برخی کارشناسان صنايع معتقدند که اين روش قدرتمندترين بازاريابی خواهد بود.

با اين که بازاريابی "شفاهی" رسما در بريتانيا راه اندازی نشده تاکنون 260 نفر به همکاری با اين دست از شرکت های بازارياب ابراز تمايل کرده اند.

ديو بالتر، موسس بيزايجنت می گويد:"در پنجاه سال گذشته به مصرف کنندگان گفته شده که کالايی بهتر، ارازنتر، سريعتر، تميزتر از کالاهای قبلی بوده و آنها از خريدن آن خيلی راضی خواهند بود. اما مصرف کنندگان ديگر اين حرف ها را باور نمی کنند و می خواهند خودشان به اين نتيجه برسند. استفاده از بازاريابی افواهی به مصرف کننده اجازه می دهد مستقيما در نحوه عرضه کالاها دخالت داشته باشند و با توليدکنندگان در ارتباط مستقيم باشند."

اما اين روش از برخی جهات زير سوال رفته است؛ مثلا برخی می گويند ميان توصيه شخصی در مورد کالايی که خريده شده و کالايی که مجانی گرفته ايم مرز نامحسوسی وجود دارد و وقتی از اين مرز عبور کرديم ديگر توصيه ما واقعی نيست.

برخی هم معتقدند که شرکت در اين بازاريابی و ابراز نظر در مورد يک کالای جديد غيراخلاقی است و باعث نامطلوب کردن زمانی می شود که با دوستان و خويشاوندان سپری می کنيم.

تام هيمپ، نويسنده کتاب مشهور "تبليغات مرده است، زنده باد تبليغات"، می گويد نحوه برخورد با اخلاقيات با سن داوطلبين ارتباط دارد: "برای برخی از بزرگسالان بازاريابی شفاهی برابر است با زير پا گذاشتن ارزش ها اما برای جوانان امروزی اين مرزبندی ها مخدوش است. نام تجاری کالا بخشی از زندگی و هويت آنهاست به گونه ای که تا چند نسل قبل از آنها تجربه نشده بود."

با اين حال شرکت هايی که تصور می کنند بازاريابی "افواهی" گنجينه طلای آنهاست نبايد مغرور شوند چون تحقيقات نشان داده در حالی که نظر مثبت به گوش پنج نفر می رسد نظر منفی بردی گسترده تر دارد و به گوش ده نفر می رسد.

به نقل از متن مصرف كننده بهترين بازارياب شفاهي كالا - سايت بي بي سي

  
نویسنده : Hamid Saeedi ; ساعت ۱٠:٠٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٦/۱/۸
تگ ها :