آيا مردم جهان با شنيدن نام فرش به ياد ايران می افتند؟

امروزه کشورها به دنبال اثبات وجهه تجاری خود هستند.ما ميدانيم که ديگر مارکهای تجاری در کشور اصلی خود ساخته نمی شوند واکثرا به خاور دور انتقال پيدا کرده اند.اما مديران مارکهای تجاری به دنبال وجهه مارک خود هستند يعنی اينکه انها به دنبال اين مطلب هستند که مشتری زمانی که مارک را می بيند به ياد کشور اصلی سازنده ان بيفتدبطور مثال برای مارک آديداس مشتری به ياد كشور سازنده يعنی المان می افتد نه يكی از كشورهای خاور دور كه آديداس در آنجا تهيه شده است .به مرور زمان نسل جديد فقط كلمه made in را می بيند و ديگر به اصليت مارك توجه ندارد واين برای مديران مارك مطلوب نيست ووظيفه مدير مارك ايجاب می نمايد كه با ارائه راهكار مناسب اصليت كشور سازنده را به مشتری بشناساند.اما در مورد موضوع بحث كه فرش ايران می باشد آيا با توجه به قدمت فرش ايران و نقشه های اختصاصی آن كسی به ياد نام ايران می افتد ؟ ما آنقدر در شناساندن فرش خود در بازارهای جهانی ضعيف عمل كرده ايم كه ديگر كشورها به راحتی جايگاه ما را اشغال كرده وما سهم بازار مان را براحتی به آنها تقديم كرده ايم .در حال حاضر فرش ايرانی جايگاه خود را از دست داده وبايد با انتخاب استراتژی مناسب جايگاه خود را بدست آورد اين كار با اجرای كارها ی ريشه ای و داشتن وحدت رويه در بازار جهانی واتخاذ تاکتيک های صحيح بازاريابی اتفاق خواهد افتاد.

  
نویسنده : Hamid Saeedi ; ساعت ۳:٠٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٥/۳۱
تگ ها :

وضعيت نگران کننده صنعت جهانگردی در ايران

در برنامه های تلويزيون برنامه ای است در مورد آفريقای جنوبی .من هر بار که يکی از قسمتهای اين برنامه را می بينم روحم پر می کشد به رويا می روم و اين فکر را می کنم که آيا زمانی ايران به موقعيت آفريقای جنوبی می رسد آنها وزير جهانگردی دارند در وزارتخانه جهانگردی آنها هر قسمت دنيا يک معاون مخصوص به خود دارد مانند معاون خاور ميانه و البته آنها فقط با داشتن وزير ومعاون پيشرفت نداشته اند بلکه اهميت داشتن موضوع  جهانگردی را برای مسئولين ان کشور را روشن می نمايد. آنها با برنامه جلو رفته  تبليغات مناسب داشته اند وحدت رويه را در مسائل رعايت کرده وکشور خودشان را به جهانگردان به خوبی معرفی کرده اند.حال اين سوال را می پرسم ما چرا کشورهای موفق در اين زمينه را الگو قرار نمی دهيم تا اين درآمد خدا دادی را دور نريزيم مسئولی از کشور مالزی در يک برنامه تلويزيونی می گفت شما از نظر داشتن ابنيه تاريخی از ما جلو تريد ولی ما چندين برابر شما در آمد از صنعت توريسم داريم .من به عنوان يک کارشناس اين پيشنهاد را دارم که ما با توجه به محدوديتهايی که داريم (حجاب ومشروبات الکلی ) بيائيم بازار هدف خودمان را فعلا مسلمان جهان قرار دهيم که اکثر آنها نه با حجاب مشکلی دارند نه با مشروبات الکلی بيائيد در رسانه های کشورهای عربی شمال ايران را تبليغ کنيم در کشورهای مالزی واندونزی شيراز واصفهان را تبليغ نمائيم البته با بودجه ای که دولت برای ساخت هتل اختصاص داده انشاء الله مشکلی از بابت داشتن هتل نداشته باشيم  ودر مورد فرودگاه هم که بحث بسيار است . مورد بعدی خود مردم هستند که بايد با خارجی ها برخوردی مناسب داشته باشند وفقط به فکر خالی کردن جيب آنها نباشند.تا خود جهانگردان مبلغی برای جذب ديگر جهانگردان باشند. به اميد داشتن ايرانی آباد.

  
نویسنده : Hamid Saeedi ; ساعت ٥:۱٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٥/٤
تگ ها :