بازاريابی انبوه يا بازاريابی دلخواه فرد؟

همانطوری که شما می دانيددر زمان گذشته مشتريان ابتدا بصورت فردی مورد توجه قرار می گرفتنديعنی يک بنگاه فقط به مشتريان محدودی که داشت فکر می کردوبرای انها برنامه ريزی می نمود ولی به مرور زمان مشتريان بيشتر شدندوبنگاهها مجبور شدند که به جميع مشتريان فکر نمايند. بطور مثال بانکها در اوايل تاسيس شعب خود به فکر راضی کردن مشتريان محدود خود بودند وحتی حاضر بودند که امکانات ويژه ای را برای برخی از مشتريان خود فراهم سازند امابا زياد شدن تعدادمشتريان بانکها يکسری خدمات عمومی را ارائه نمودند و برای آن خدمات هم فعاليت بازاريابی را انجام دادند که برای ان اصطلاح  mass marketingبکار می رود. اما امروزه بانکها بايد خدمات خود را طوری برنامه ريزی نمايند که هم رضايت جمع وهم رضايت فرد را حاصل نمايد. مثال ديگری می زنم شرکت تويوتا در عين اينکه از لحاظ صنعتی بايد خط توليدش بطور يکنواخت توليد نمايد در همين حال بايد طوری اتومبيل بسازد که رضايت فرد را هم حاصل نمايد برای همين است که می بينيم در سايت اين شرکت شما می توانيد برای هر اتومبيل  موتور دلخواه ،تودوزی دلخواه،رنگ دلخواه و...را سفارش دهيد .يعنی شرکت تويوتا هم توليد انبوه می نمايد  وهم رضايت فرد را بدست می آورد .در بازاريابی امروز به اين مورد  mass customized marketingمی گويند.اين نوع بازاريابی در ايران عمل نمی شود بطور مثال شرکت ايران خودرو برای اتومبيل پژو ۲۰۶در تمامی توليدات خود رنگ تودوزی آبی را بکار ميبرد واين در عصر حاضر چيزی نزديک به خود کشی است. مسئولين ايران خودرو ادعا می کنندکه به زودی اين شرکت وارد بازارهای جهانی می شود که به عقيده بنده اگر وضعيت به همين منوال باشد مشتريان جهانی قطعا کمترين توجهی به اين توليدات نخواهند کرد. آيا در سايت ايران خودرو خريد online وجود دارد؟امکان انتخاب مشتری چه ؟در حال حاضر مشتريان ايران خودرو برای کليه توليدات ايران خودرو فقط حق تعيين رنگ خودرو را دارند و در ديگر موارد حق انتخاب ندارند. البته بايد به اين نکته توجه داشت که شرکت ايران خودرو در سالهای اخير پيشرفتهای زيادی نموده ولی اين پيشرفتها برای ورود به بازارهای جهانی ناچيز است . اگر کشور ما می خواهد به بازارهای جهانی بپيوندد بايد علايق مشتريان خود را بشناسد ومحصولاتی را طراحی نمايد که با کمترين تغيير به اشکالی دلخواه مشتريان در آيندتا مورد پسند مردم دنيا که سليقه های متفاوت وفرهنگهای متفاوت دارند قرارگيرد .به اميد روزی که محصولات توليدی کشور ما در خانه های مردم جهان ديده شود وکشور ما با افتخار در زمينه تجارت جهانی فعاليت نمايد.

  
نویسنده : Hamid Saeedi ; ساعت ۱:۳٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٥/۱۳
تگ ها :

تبليغات تلويزيونی موثر يا تکراری ؟؟؟؟

آيا تبليغات تلويزيونی تاثير خود را از دست داده است؟آيا اکثريت مردم توجه کمی به تبليغات تلويزيونی دارند؟عده ای می گويند مردم زمانی که تلويزيون می بيننددر زمان پخش آگهی کانالی ديگر را انتخاب کرده وتبليغ را نمی بينند.چند درصد از مردم جامعه به تبليغات تلويزيونی توجه دارند؟بيائيد کمی به زمان گذشته برگرديم زمانيکه تبليغات تلويزيونی که نوعی از تبليغات رسانه ای هستند در تلويزيون ايران بسيار کم بود مردم به آن توجه می کردند کم کم از حدود ۱۳-۱۴ سال پيش اين نوع بليغات شدت گرفت مردم هم توجه بيشتری نشان دادند بطوريکه شايع بود که با تيليغات تلويزيونی شرکتها محصولاتشان را به راحتی هرچه تمامتر می فروشند .آيا اينگونه بود ؟بله تا حد بسيار زيادی اينگونه بود می توان گفت که در شرکتهائی مثل شرکت کره اطلس طلائی با تبليغات تلويزيونی به موفقيت چشمگير رسيدند البته شرکتهائی در موضوعهای ديگر مثل ماکارونی -غذای کودک وشوينده هانيز موفقيتهای خوبی کسب کردنداما بازياد شدن شرکتهائی که محصولاتشان را از طريق تبليغات تلويزيونی ترويج می کردند اين نوع تبليغ تا حدودی کم اثر شد حالا موقع ابتکار بود شرکتهائی در اين زمان موفق بودندکه به نوعی تبليغ آنها فقط اطلاع رسانی نبود بلکه کنجکاوی وتوجه مردم را به خود جلب می کرد يا جمله ای را ورد زبان مردم می نمودشرکت گلرنگ اينکار را به نحو احسن بکار برد وبه فروش خوبی رسيد .چندی پيش شرکت پاک تبليغاتی را باموضوع پاک يادت نره پخش کرد که به نوع خود جالب بود بله حالا زمان ابتکار است هر محصولی که خواهان موفقيت باشد بايد ابتکار در آن بکار رفته باشد چه در طراحی وکيفيت ساخت وچه در نوع تبليغات محصولاتی موفق هستند که در کنار موارد ذکر شده ذهنيت خوبی را در مردم ايجاد نمايند الگو برداري از محصولات ديگر خوب است ولی اگر بطور کامل کپی شود محکوم به شکست است حالا می بينيم که محصولاتی که تبليغات تلويزيونی يکنواخت داشته ونوع ساخت تيزر آنها تکراری است نه تنها در ذهن مردم تاثير گذار نيستند بلکه باعث به هدر رفتن سرمايه سازندگان خود نيز می شوند اکنون شما تنها در صدی از تيزرهای تلويزيونی را به ياد داريد که مربوط به تبزرهائی است که به نوعی متفاوت از بقيه می باشند در وبلاگ کسب و کار پويا (مديريت بازاريابي) در موردانواع جاذبه های مورد استفاده در تبليغات تلويزيونی مطلب جالبی آورده شده آن را حتما مطالعه کنيد.

  
نویسنده : Hamid Saeedi ; ساعت ٤:٤۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٥/۱۱
تگ ها :

 

 

                        آياراهکارهای پيروز مندانه در بازاريابی وجود دارند؟

بهترين مديران بازاريابی در جهان می گويندکه ۵۰٪هزينه های بازاريابی محصولاتشان به هدر رفته است اما آيا می توان گفت که نيمه هدر رقته سرمايه صرف شده کدام نيمه بوده است؟

جواب اين سوال تابحال داده نشده است چون موفقيت در فروش محصول تابع عوامل گوناگونی است که بازاريابی محصول فقط يکی از آنهاست البته با ذکر اين نکته که بازاريابی يکی از مهمترين موارد موفقيت در فروش محصول می باشد.اکنون بسياری از شرکتها از عملکرد واحد بازاريابی خود راضی نيستندچون هزينه های بازاريابی وفروش آنها بالا رفته اما ميزان فروش محصولات در وضعيت راضی کننده ای نيست دليل عدم موفقيت اين نوع شرکتها در چه می باشد؟

تنها يک دليل واضح می توان نام برد عدم خلاقيت در عملکرد بازاريابی .

امروزه ديگر فقط تبليغات تلويزيونی -بروشورتبليغاتی ـتبليغ دهان به دهان و......به تنهائی موثر نمی باشد  .در دنيای حاضر بايد خلاقيت داشت طبق مطلبی که اينجانب در کتاب  کاتلر درمديريت بازارنوشته فيلیپ کاتلر نويسنده قهار مسائل بازاريابی خواندم او شرکتها را به دو دسته تقسيم کرده است شرکتهائی که دگرگونی ها را می پذيرندوديگرانی که نابود می شونددر کتاب کاتلر راهکارهای پيروز مندانه در بازاريابی را به ۹مورد تقسيم بندی کرده است که شامل موارد زير می باشد:

۱-پيروزی در سايه کيفيت

۲-پيروزی در سايه خدمات بهتر

۳-پيروزی در سايه قيمتهای پايين

۴-پيروزی در سايه داشتن سهم بزرگی از بازار

۵-پيروزی در سايه مناسب وهمخوان شدن

۶-پيروزی در سايه بهسازی پيوسته فرآورده

۷-پيروزی در سايه نوآوری

۸-پيروزی در سايه ورودبه بازارهای پررشد

۹-پيروزی در سايه فراتر رفتن از انتظار مشتری

 

  
نویسنده : Hamid Saeedi ; ساعت ۱۱:٤۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۳/٥/۱٠
تگ ها :

 

                          آيا بازاريابی اينترنتی در ايران آينده روشنی دارد؟

باتوجه به اين نکته که روند استفاده از اينترنت در ايران رو به افزايش است وخصوصا جوانان به طرز شگفت انگيزی رو بسوی اينترنت آورده اند اکنون آمار استفاده کنندگان از اينترنت در ايران حتی برای خارجی ها نيز جالب است اما آيا اين استفاده از تمامی امکانات اينترنت است يا فقط به بخشهای خاصی مربوط است آيا جوانان به استفاده علمی ومفيد روی اورده اند يا خير؟

باتوجه به اينکه بحث ما بحث بازاريابی اينترنتی است اين بحث را بطور کامل باز نمی کنيم اما من برايم يک سوال مطرح است وآن اينستکه با توجه به اينکه استفاده ايرانی ها از اينترنت همه جانبه نيست واصولا تجارت مدرن که پايه آن کارت اعتباری است در ايران جا نيفتاده است می توان از هم اکنون به فکر بازاريابی اينترنتی بود به عقيده اينجانب روی آوردن به اين نوع بازار يابی برای ايران بسيار زود است بدليل اينکه تجارت الکترونيک به معنای واقعی آن در کشور ما وجود ندارد .اکنون شما می توانيدببينيد که در سايتهای فارسی ووبلاگهای فارسی اکثرا در مورد کلاهبرداری اينترنتی که مربوط به شرکت دياموندز وامثال آن است روی اورده اندکه به آن بازاريابی اينترنتی می گويند.به عقيده من واژه بازارايابی برای اين مورد اشتباه محض است اکثر کسانی که به اين مورد روی آورده اند با ضرر روبرو شده واحساس منفی پيدا کرده اند .اميدوارم که هرچه سريعتر افراد متخصص در امور بازار يابی واژه صحيح بازاريابی را بطور صحيح مطرح نمايند تا همگان متوجه شوند که اين امر يک ويزيتوری ساده نمی باشد ونيازمند تخصصی ويژه می باشد .

واقعا آيا با اين مسائل مطرح شده وبا توجه به اينکه حتی بازاريابی ساده نيز در ايران تعريفی صحيح ندارد می توان به بازاريابی اينترنتی اميدی داشت پيشنهاد بنده اين می باشد که در ابتدا يک تعريف صحيح از بازاريابی ارائه گرددوسپس زير بناهای بازاريابی مدرن در ايران گذاشته شود وسپس به بازاريابی اينترنتی روی آوردوآيا می توان گفت  که بدون تجارت الکترونيک می توان به بازاريابی اينترنتی روی آورد؟

 

  
نویسنده : Hamid Saeedi ; ساعت ۱۱:۳٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۳/٥/٧
تگ ها :

 

سلام

بحث امروز در مورد مشتری می باشد.

آيا بايد به مشتری فقط در لحظه خريد توجه کرديا بايد به او به عنوان مشتری برای يک مدت مشخص نگاه کرديا برای تمام عمر

در بازاريابی مدرن جواب مشخص است برای تمام عمر به مشتری نگاه کنيد ممکن است در يک معامله ضرر کنيد ولی اگر مشتری را راضی نگه داريد او باز هم برخواهد گشت واز طريق تکرار معاملات شما سود را بدست می آوريد شک نکنيد اين رمز موفقيت است-مشتری برای تمام عمر -

چگونه مشتری برای تمام عمر جلب می شود ؟

فقط از طريق جلب اعتماد

چگونه می شود اعتماد مشتری را جلب نمود؟

جواب اين می باشد که شما بايد بالاتر از نياز مشتريان عمل نمائيد.

اصطلاحابالاتر از سطح رضايت مشتريان عمل نماييد تا آنها به خشنودی برسند

بطور مثال يك مشتری توقع دارد در خريد يك دست مبل ـ مبلی با كيفيت خوب دريافت نمايد شما می توانيد علاوه بر ارضا اين نياز حمل مجانی به درب خانه نيز داشته باشيداين يعنی بالا تر از توقع مشتری عمل كردن يعنی دلشادی مشتری

  
نویسنده : Hamid Saeedi ; ساعت ۱۱:٤٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۳/٥/۳
تگ ها :